Jag delar med mig av mina bästa tips för att nyttja LinkedIn för rekrytering i en mässtidning inför konferensen Personal & Chef 2018 på Kistamässan. Jag är en av föreläsarna i delkonferensen Talent Management.

Ulrika Mårtén är LinkedInexpert på Social Success Sverige AB där hon utbildar och föreläser om hur företag och organisationer kan öka affärsnyttan med LinkedIn samt arbetar med rekryteringsuppdrag där LinkedIn används för att söka fram rätt kompetens samt sökordsoptimera LinkedInprofiler.

– Jag ingår i en expertgrupp hos LinkedIn Sverige där jag är en av 11 LinkedIn-experter. Jag har jobbat aktivt med LinkedIn de senaste fem åren varav de två senaste i mitt eget bolag Social Success Sverige AB, berättar Ulrika Mårten

Foto från senaste LinkedIn-expertmötet på LinkedIns kontor i Stockholm

Som företag bör man använda LinkedIn för att bygga varumärke men också i rekryteringssyfte. Som företag behöver man skapa en tydlig strategi och mål för närvaron på LinkedIn. Samarbete mellan HR, marknad och kommunikation är en förutsättning. Håll regelbundna contentmöten. Vilket innehåll ska ni publicera och hur ofta? Se till att öka antalet följare till företagssidan på LinkedIn. Engagera era följare med relevant innehåll för er målgrupp.

– Involvera medarbetarna i arbetet, utse några ambassadörer som får utbildning i LinkedIn och ta hjälp av dessa för att skapa innehåll och spridning. Deras engagemang är avgörande för er framgång. 

Undersökningar visar att en medarbetare får en mycket större trovärdighet och spridning jämfört med om företaget publicerar ett inlägg. På så sätt byggs både företagets varumärke upp och medarbetarna på företaget blir synliga. Lyft gärna fram medarbetaren i inlägg och använd gärna filmklipp för att få högre engagemang.

Traditionella platsannonser vs. LinkedIn

Tittar man på jobbannonser så ser de ser ungefär lika ut som de alltid har gjort. Ulrika förespråkar att man som företag jobbar fram Buyer-personas och ta fram innehåll som engagerar målgruppen istället för traditionella annonser. Med LinkedIn finns flera olika möjligheter att synas för potentiella kandidater. Återigen ta hjälp av era medarbetare med spridning av ert budskap.

Linkedin som verktyg i rekryteringsprocess 

Som företag har ni oftast bara en chans att göra ett gott intryck hos de bästa kandidaterna, de är ofta i flera processer samtidigt och jämför alternativ. Vem blir min chef och vilka är mina blivande kollegor om jag väljer ert företag?

8 framgångsfaktorer

1. Se till att ni har LinkedInprofiler som attraherar nya medarbetare.

2. Som rekryterande chef är det extra viktigt att du har rekommendationer på din LinkedInprofil både från nuvarande och tidigare medarbetare.

3. Viktigt är också att företaget har effektiv och enkel ansökningsprocess där kandidaten genom ett par knapptryck kan använda sin LinkedIn-profil istället för att ladda upp ett cv. Kandidaten kan på så sätt skicka in sin ansökan där denne befinner sig för stunden oavsett om detta sker via mobil, läsplatta eller dator.

4. Kandidatupplevelsen! Tänk på att kandidaterna är ofta i flera processer, vilket innebär att du har en begränsad tidsram för att engagera dem i er rekryteringsprocess. Har du själv provat rekryteringsprocessen på ditt företag?

5. Använd LinkedIn som sökverktyg! Använd LinkedIns sökfunktion för att hitta och etablera relation med potentiella kandidater för rekrytering. Det gäller att hitta kandidater tidigt i ”byta jobbresan” gärna redan innan personen har börjat fundera på att byta arbetsgivare.

6. Gå med i grupper där du har din målgrupp (potentiella kandidater). Bjud på din/företagets kunskap, starta dialoger, ställ frågor för att etablera relationer.

7. Var transparent och ärlig! Idag finns jämförelsesiter som ex.vis Glassdoor och Careereye. Berätta för era kandidater vad som faktiskt väntar dem. Hur ser er verksamhet ut, vilka möjligheter finns det att påverka? Lyft fram vanliga missförstånd eller andra hinder, visa vad ni gör för att alla ska känna sig välkomna, utvecklas i företaget och stanna länge.

8. Sätt mål, mät och följ upp arbetet med LinkedIn.

Jag föreläser på delkonferensen Talent Management 21/2 kl 10.00 Rekrytera smart med LinkedIn – Personal & chef

Konferensen pågår 21-22 februari, hoppas vi ses!