Jag får ofta frågan om man ska använda hashtags på LinkedIn. Svaret är JA.

Det hjälper dig att få en större räckvidd och synlighet på dina inlägg och du når utanför ditt ordinarie nätverk då inlägget “landar” i ett flöde tillsammans med andra inlägg som använder sig av samma hashtag.

Hashtags är klickbara vilket innebär att om du klickar på en hashtag så hamnar du på en sida där du endast ser inlägg med den specifika hashtagen. De är också följbara vilket innebär att du kan välja att följa intressanta hashtags och får på så sätt ett mer relevant innehåll i ditt LinkedInflöde.

En rekommendation från LinkedIn är att lägga till 2-3 relevanta hashtags med koppling till ämnet du skriver om. På LinkedIn kan söka i sökrutan efter specifika hashtags  då ser du hur många som följer denna för att identifiera hashtags med många följare.

Hashtags är också sökbara; se nedan där jag sökte efter #linkedintips, 12945 följare.

För bästa effekt kombinera generella hashtags (där finns många följare som du normalt inte når via ditt nätverk) och ämnesspecifika hashtags. Du kan även skapa egna hashtags kopplade till dig och ditt företag så gör du det lätt för de som vill följa dina inlägg.

I detta inlägg använder jag mig av LinkedIntips (generell) ocialsuccess (företagsspecifik/egen) och hashtags (specifik kring ämnet).

TIPS! Du kan även lägga upp 3 associerade hashtags till företagssidan!

Har du prova att använda hashtags?

#linkedintips #socialsuccess #hashtags