Allt du behöver veta om LinkedIns företagssidor 2019

LinkedIn uppdaterar äntligen företagssidorna, nu kan vi t ex kan uppdatera företagssidan från mobilappen och fler användbara funktioner. (För dig som inte skapat någon företagssida ännu så finns det en instruktion för detta längst ned i detta inlägg)

En efterlängtad nyhet som kommer inom kort kommer du även kunna skapa event till företagssidan!
Du kommer bl a kunna:

  • Lägga upp/skapa evenemang
  • bjuda in sina kontakter till eventet
  • Konversera med andra deltagare både innan och efter eventet

Lättare åtkomst till företagssidan

Nytt utseende med nya funktioner och funktioner som flyttats. Du kommer nu lättare åt administrationsläget då man lagt in åtkomst till företagssidan till vänster om ditt LinkedInflöde (finns också kvar som tidigare under menyn work/du).

Skapa en Tagline till företagssidan

När du klickar på pennan så kommer du till redigeringsläge och kan uppdatera basinformationen som loga, företagsnamn och underrubrik/Tagline (en kort beskrivning av företaget på max 120 tecken)

En annan nyhet är att du kan aktivera en “knapp” (finns fem att välja på) som skickar besökaren vidare till exempelvis din hemsida, kontakta oss, läs mer, anmäla sig för nyhetsbrev. Du anger vilken url.adress som skall kopplas till knappen. Du kan enkelt byta knapp under en period om du exempelvis kör en speciell kampanj och vill koppla en knapp till kampanjsidan eller till ett nyhetsbrev osv.

Språkhantering

Ingen nyhet men funktionen har bytt plats och är mer överskådlig. Du kan ha olika spåkversioner för din företagssida.

Förslag på innehåll

Ny funktion som ger förslag på innehåll att dela från företagssidan.

För dig som vill läsa mer och se en kort demo, se Linkedins inlägg

Uppdatera företagssidan via mobilappen

För att göra en uppdatering på företagssidan från mobilappen gör du så här: Du går in på din profil, och scrollar ned till avsnittet Erfarenhet/Experience, där ser du dina anställningar. Du kan därifrån klicka på det aktuella företaget och kommer då till administratörsläget för företagssidan. (funktionen rullas ut just nu, så alla har dock inte fått åtkomst till funktionen ännu). Om du är administratör för företagssidor där du inte anställd på företaget får du istället söka efter företaget i sökrutan och när du klickar på företagsnamnet så kommer du direkt in i administratörsläget.

HASHTAGS TILL FÖRETAGSSIDAN

Koppla hashtags till företagssidan

Du kan associera upp till tre hashtags till din företagssida. Detta innebär att dessa visas tydligt när besökaren tittar på din företagssida och de kan välja att följa dessa vilket innebär att dessa inlägg visas i deras flöde.

Du kommer att kunna se under aktivitet när någon kommentera inlägg när någon använt någon av dessa hashtags och även dela dessa till företagssidan!

Dela inlägg som “företagssidan” med hashtags till företagssidan

  1. Logga in så du är admin på företagssidan, välj sida/page så att du ser inläggen på sidan.
  2. Klicka på den aktuella hashtagen, du blir då omdirigerad till inläggen där denna hashtag använts.
  3. Välj det inlägg du vill dela och klicka på dela och inlägget delas automatiskt till företagssidan. Se bilden nedan, här har jag valt #SocialSuccess och får du upp de inlägg som är taggat under denna hashtag. Du ser även till vänster på profilbilden att det är företaget och inte du själv som är aktiv. (Du gör på exakt samma sätt om du vill kommentera inlägget som företag istället för dig själv, du väljer kommentera eller gilla istället för dela)

Har du inte skapat din företagsida ännu? Det är enkelt tar bara några minuter.

Klicka i menyraden på Work och välj skapa företagssida längst ned i listen.

Välj därefter företagsstorlek, eller om det är en skola, showcasesida som ska skapas. Därefter fyller du i information om företaget, laddar upp logotyp, bakgrundsbild, beskrivning över företaget, underrubrik osv.
Rekommenderad bildstorlek på logo: 400×400 och bakgrundsbild: 1536×768

För mer om företagssidor och inspiration:https://business.linkedin.com/marketing-solutions/linkedin-pages

Varmt välkommen med kommentarer/frågor!

2019-02-04T11:24:46+00:00december 3rd, 2018|LinkedIn|