Visst har du en komplett profil på LinkedIn? Visste du att 50 % av de köpare som använder LinkedIn undviker att göra affärer med personer som inte har en fullständig LinkedIn profil. Gissningsvis är siffran liknande för rekryterare. Här kommer en checklista som jag hoppas att du kan ha nytta av.

Profilfotot

Det är viktigt att ha en professionell profilbild och inget “Facebookfoto”. Ett profilfoto hjälper dig att bli introducerad till nya möjligheter. Genom att ha en profilbild kan du få emot 21 gånger fler profilbesök och 9 gånger fler kontaktförfrågningar enligt LinkedIn.

Yrkestitel

Du har 6 sekunder på dig att få besökaren att bli intresserad av just dig. Du behöver därför ha en yrkestitel som sticker ut, en intresseväckare som gör att besökaren vill läsa mer om dig.

in yrkestitel är det viktigaste området i din profil och är begränsad 120 tecken. Den ska beskriva vad du skapar för värde för din målgrupp. Vad du kan hjälpa till med? Alternativt en intresseväckare som får besökaren att bli nyfiken att veta mer om just dig, tänk tidningsrubrik.

Sammanfattningen

Du har 2000 tecken på dig att beskriva vem du är, vad du gör och hur du kan hjälpa din målgrupp. Fokusera på framtiden och vad du kan bidra med.

  • Lyft fram dina styrkor
  • Vem är du?
  • Vad kan du hjälpa mig med?
  • Vad brukar du skapa för värde för sina kunder?

(Vilka problem löser du?)

Uppmana till kontakt, det ska vara lätt att kontakt dig. Lägg gärna med ditt telefonnummer i sammanfattningen.

Erfarenhet

Se till att din nuvarande tjänst är “länkad” till företagets företagssida på LinkedIn.

Använd dig av LinkedIns standardtitlar istället för att skriva en egen titel. Anledningen till detta är att det görs många sökningar på LinkedIn efter standardtitlar som ex.vis försäljningschef, marknadschef osv. Om du inte använt dig av en standardtitel kommer du inte med i dessa sökningar.

Glöm inte att lägga till en beskrivning om din nuvarande tjänst. Vilket värde skapar du för dina kunder? Vilka problem löser du?

Rekommendationer
Rekommendationer stärker ditt varumärke och din trovärdighet. Ta för vana att både ge och be om rekommendationer. Gå in på personens profil och välj ge eller be om en rekommendation genom att klicka på de tre punkterna… till höger enligt nedan exempel.

Lycka till med LinkedIn profilen och hör gärna av dig om du har frågor eller synpunkter, kommentera gärna!

Ulrika Mårtén tel 070-261 85 61