Allt du behöver veta om grupper på LinkedIn

I Grupper hittar du personer med ett gemensamt intresse och du kan göra dig synlig för medlemmarna i gruppen genom att göra inlägg, kommentera inlägg, ställa frågor/svara på frågor och få kontakt med nya personer.

På vårt senaste LinkedInexpertmöte i maj fick vi information om att det kommer att ske stora förändringar kring gruppfunktionaliteten vilket vi ser fram emot!
Så här fungerar grupperna just nu!

Hur du hittar Grupper

1)Grupper hittar du i menyraden under JOBB.

2)Du kan också söka efter en grupp i sökfältet. Då jag jobbar med att utbilda i LinkedIn och Social Selling så är en av mina målgrupper de som jobbar med försäljning. I exemplet nedan har jag skrivit in sökordet (försäljning) och klickat på förstoringsglaset; då kommer ett sökresultat upp med profiler, jobb, företag osv som innehåller ordet försäljning. Därefter klickar jag på MER och väljer GRUPPER och får då en filtrering på enbart Grupper med ordet försäljning.

Härifrån kan jag klicka på den grupp som ser intressant ut för att läsa mer om gruppen och ansöka om medlemsskap. När jag fått min ansökan om medlemskap godkänd har jag möjlighet att göra mig synlig för medlemmarna i gruppen genom att göra inlägg som är värdeskapande för dessa och bygga upp mitt professionella varumärke för just den målgruppen. Tyvärr finns det vissa grupper som inte är speciellt aktiva men när du väl hittar en grupp som är aktiv så är det ett mycket effektivt sätt att bygga upp sitt professionella varumärke och bli en sk thought leader genom att bjuda på sin kunskap, svara på frågor osv.

Visste du att du kan skicka meddelanden till andra medlemmar i gruppen trots att ni inte är connectade med varandra? På bilden nedan ser du att personen jag klickat på i gruppen är en 3e-handskontakt men jag kan ändå skicka ett meddelande då vi är medlem i samma grupp.

Hitta dina Grupper i LinkedInappen

Om du vill gå in i dina grupper via LinkedInappen behöver du gå in på din egen profil genom att klicka på ditt profilfoto högst upp till vänster och scrolla ned till intressen och klicka på visa mer.

Tips!

Det kan ibland vara svårt att veta vilka grupper man bör vara med i. Ett tips är att titta på någon anna persons profil (kunder, konkurrent, kandidat för rekrytering osv) för att se vilka grupper dessa är med i och därifrån ansöka om medlemskap i gruppen. I gruppen kommer du med stor sannolikhet hitta fler potentiella kunder (eller annan målgrupp) med liknande intresseområden.

Gör så här:

1.   Leta upp ”kundens” profil och scrolla allra längst ned och klicka på Intressen och visa alla.

2. Därefter klickar du på Grupper och ser då vilka grupper personen är medlem i. Härifrån kan du enkelt ansöka om medlemskap i den eller de grupper som ser intressanta ut, dvs där du har dina potentiella kunder.

3. Klicka på den aktuella gruppen och ansök om medlemskap.

När du fått din ansökan till gruppen godkänd (det är inte alltid som man blir godkänd som medlem, beror på gruppens inriktning och regler) Lyssna, lär känna din målgrupp, bjud på tips, din kunskap, dela artiklar. Ställ frågor, svara på frågor och lyssna på vad dina kunder/prospekts diskuterar om. Tänk på att inte sälja, fokusera på att vara värdeskapande för din målgrupp. Här bygger du relation, startar dialog och bygger upp ditt professionella varumärke.

Du kan också söka i gruppen efter inlägg. Det finns en sökfunktion i grupperna som kan vara lite svår att se, i högra hörnet finns ett förstoringsglas och en rad du kan skriv in ditt sökord och söka efter inlägg som innehåller ett visst ämne eller ett namn.

I början av året tog LinkedIn bort den separata appen för Grupper och numera kan du se inlägg från gruppen direkt i ditt vanliga flöde på LinkedIn och det visas också under aviseringar i menyraden när det skett ett inlägg eller en kommentar i gruppen. Du kan numera tagga personer (@) som du vill ska ta del av dina inlägg och så väntar vi på funktionen att ladda upp filmklipp till grupper.

Vad är din erfarenhet kring grupper? Dela/kommentera gärna.

2018-08-16T01:43:48+00:00juni 10th, 2018|LinkedIn|