När du arbetar med Social Selling och använder LinkedIn som ett säljverktyg så bör du sätta kunden i fokus och prata mindre om dig själv. Det är din aktivitet på LinkedIn, som exempelvis dina inlägg, det du gillar eller delar som ökar din synlighet och får potentiella kunder att besöka din profil.

När den potentiella kunden besöker din profil är det viktigt att du fångar uppmärksamhet för att få personen att vilja veta mer om dig och vad du kan hjälpa dem med. Du bör därför fokusera på att berätta om det värde du skapar för dina kunder.

Visste du att;

  • 50 % av de köpare som använder LinkedIn undviker att göra affärer med personer som inte har en fullständig LinkedIn profil.
  • 75% av alla beslutsfattare nyttjar sociala kanaler när de skall fatta ett inköpsbeslut.
  • 9 av 10 beslutsfattare svarar inte på en kall kontakt länge.
  • 60% av köpresan är redan avklarad online när en säljare blir inkopplad i dialogen. Som säljare handlar det om att möte kunden tidigt i köpresan.
  • 74 procent som gör ett B2B-köp g det med den säljare som visade värde först i deras köpresa.

Källa: “Social selling becoming the new norm”, Kevin Scott, LinkedIn

Nedan bjuder jag på en guide i 7 steg om vad du ska tänka på när du skapar en kundfokuserad och värdeskapande LinkedIn profil.

1. Profilbilden

Ditt profilfoto bör vara professionellt och hjälper dig att bli introducerad till nya möjligheter. Visste du att bara genom att ha en profilbild så ökar antalet profilvisningar upp till 21 gånger och antalet kontaktförfrågningar kan öka upp till 9 gånger enligt LinkedIn.

Tips kring profilfotot hittar du här:

https://www.linkedin.com/pulse/linkedin-profilbild-lever-du-farligt-jannis-politidis

(www.fotografjannis.se)

2. Rubriken

Din rubrik är det viktigaste området i din profil med en begränsning på 120 tecken. Du har 6 sekunder på dig att få den potentiella kunden att bli intresserad av just dig innan denna tittar vidare på nästa profil! Här gäller det att synas/sticka ut, väcka intresse och förmedla det värde du skapar för dina kunder så de vill läsa mer om dig och skapa kontakt.

3. Kontaktinformation!

Glöm inte att fylla i dina kontaktuppgifter! Du hittar detta när du redigerar din profil till höger, klicka på kontaktinformation och fyll i dina uppgifter.

4. Sammanfattning

Även här ska du förmedla vilket värde du skapar för dina kunder/prospekts.

Beskriv kortfattat hur du hjälper din kund och gärna vilken typ av kunder du hjälper. Fokusera på framtiden och vad du kan bidra med (vilka problem löser du?)

Uppmana till kontakt! Lägg gärna in ditt telefonnummer och email i sammanfattningen Avsluta gärna med en kort sammanfattning om företaget.

Tänk också på att det är de två första raderna som visas, här gäller det att skapa intresse för att få besökaren att klicka på ”se mer”!

5. Erfarenhet

Lägg till din nuvarande tjänst och se till att den ”länkas” till din arbetsgivares företagssida på LinkedIn (om det finns en sådan).  När du börjar skriva företagsnamnet så kommer det upp förslag på företagssidor och du kan då klicka din arbetsgivares namn, du får du upp företagets loga i din profil.  Du kommer då också att finns också med som en av de anställda när man går in på företagets LinkedInsida.
Därefter anger du din roll (exempelvis försäljningchef). En rekommendation är att du använder dig av LinkedIns fördefinierade titlar (för sökoptimering).
Glöm inte att lägga in en beskrivning om vilket värde du levererar till dina kunder.
Lägg gärna in dina två tidigare tjänster eller flera om möjligt.

6. Rekommendationer

Rekommendationer stärker ditt varumärke och bygger upp förtroendet för dig. Se till att ha rekommendationer framförallt från dina kunder. Ta för vana att be din kund om rekommendation direkt efter avslutat projekt. Ett tips för att underlätta för kunden som du ber om en rekommendation ifrån är att skriva ett förslag på rekommendation som kunden kan utgå ifrån. För att ge/eller be om en rekommendation så går du in på personens profil och klickar på de tre punkterna till höger…

7. Projekt

Är du i konsultbranschen exempelvis glöm inte att du kan lägga in projekt till in profil. När du redigerar din profil kan du välja att lägga in ”nytt avsnitt” till höger, välj bedrifter och klicka på projekt, se nedan. Berätta om kundnyttan, värdet, resultatet för kunden.

Nätverka!

När du har din LinkedInprofil på plats, det är då nätverkandet och arbetet med att bygga relationer börjar! Några tips på vägen:

  • Skriv alltid en personlig hälsning när du connectar med nya personer.
  • Vara äkta, genuin och ärlig i din kommunikation.
  • Inför möten eller kontaktförfrågningar, titta igenom personens profil för att hitta gemensamma kontakter, intressen osv. Du vet väl att du kan titta på andras LinkedInprofiler och se deras senaste aktivitet/inlägg?  Gå in på en persons profil och scrolla ned till aktivitet och klicka på ”all aktivitet” .

  • Svara på allt; kommentarer, meddelanden, kontaktförfrågningar (helst inom 24 timmar)
  • Bemöt alla med respekt och var ödmjuk
  • Håll koll på vilka som besökt din profil och vilka personer som engagerat sig i ditt innehåll du delat. Potentiella kunder som du kan connecta med?

Och framför allt var aktiv och värdeskapande!

I nästa blogginlägg får du lära dig mer om hur du etablerar relation och skapar dialog med dina potentiella kunder och genererar affärer dvs Social Selling.

Connecta gärna med mig! http://www.linkedin.com/in/ulrikamarten

Vad tycker du är största utmaningen med LinkedIn?